Story of My Life

"SinaRan yAng CerDIk keIndAhaN aGamA"

Seindah Kata

"Whatever happen to ur day, just relax & manage to make a smile... Life is not a problem to be solved but a gift to be enjoyed... Make everyday ur best day... smile always...."

Pada 26/12/2009, telah sempurnalah majlis perkahwinan kakak sulungku dengan pasangannye. Memang penat giler la masa ari kenduri tu. Maklumlah kenduri tu secara gotong-royong kan. X sangka lak penat cam ni. huhuhu. Mule2 kemas rumah dulu. Yela, orang nak masuk umah kan, kene la kemas. Satu2 bilik di punggah, dikemas. dan akhirnya menjadi cntk. hahaha. sebenarnye, x tau nk tls pe. dlm kepala ni byk idea, tp x reti nak kembangkan. huhuhu. maklumla bukan bakat penulis. hahaha. tp ape2hal pun mmg best la. walaupun kene mrh, bengang, skt ati tp sume 2 tetap x jd penghalang. Masa ari 2, saye la yang kene anta cenderahati pada tetamu yang dtg. malu x malu, terpaksa la jd. dah x de sape nak tolong. Ade sedara pun, wat bodo je. Sakit ati btl. Tp x pela, semua nye berjalan dgn lancar.. Tetamu pun yang ramai gak yang dtg. Bagus lah. Alhamdulillah...

pengantin bersama keluarga pihak lelaki


pengantin bersama ibubapa pengantin pompuan



ni hantaran laki utk pompuan


masa makan


ni hantaran pompuan utk laki

pelamin pengantin. simple je.


Sedar x sedar sdh msk tahun baru hijrah. Alhamdulillah, syukur pada Yang Esa kerana masih memberikan say nyawa untuk kehadiran tahun baru islam ini. Terima kasih Tuhan atas kurniaanMu ini. Insyaallah, dengan kedatangan tahun baru hijarah ini, ianya akan dapat memberikan semangat dan azam baru untuk saya meneruskan kehidupan di muka bumi ini. Insyaallah saya mampu mengubahnya kepada yang lebih baik. Amin. Moga tahun ini saya dapat kecapi apa yang diingini... Insyaallah.. Bittaufiq wannajah.. Insyaallah...

Pernah tak kita menitiskan air mata kerana Allah? Tu tandanya hati kita masih ada cahaya. Ke kita nangis sebab benda lain?

Nangis Sebab Banyak Dosa
Patutnya kita nangis sebab mengingatkan dosa2 yang menggunug dan mengharapkan Tuhan berikan pengampunan walaupun kita tak tau amal kita tak seberapa. Ke kita nangis sebab layan filem hindi? Akademi fantasia? Sehati berdansa? Asal tengok nangis, asal nangis tengok... betul ke 2? pape je la.. (^_^)

Nangis Sebab Sikit Amal
Patutnya kita nangis tengok amal orang yang bersedekah dengan ikhlas, menolong orang tanpa harapkan balasan, nangis tengok orang menangis dalam solat mereka. Ke kita nangis sebab termasuklah note lima puluh dalam tabung derma masjid sebab sangkakan tu note seringgit...

Nangis Sebab Rindu Nabi
Patutnya kita nangis sebab tak berpeluang hidup bersama nabi, tak berkesempatan menatap wajah nabi, tak tergolong dalam golongan para sahabat yang berjuang menegakkan agama bersama nabi. Ke kita nangis sebab melecet kaki berjalan tengah panas masa join jemaah berarak maulidurrasul akibat dipaksa?

Nangis Sebab Takut Allah
Patutnya kita nangis sebab takut Tuhan panggil balik pada bila2 masa walhal amal korang sikit, dosa pilak macam laut. Nangis sebab takut kena ke dalam api neraka dan tak dapat cium bau syurga. Ke kita nangis sebab takut hilang kerja, tak pass periksa, kene saman parking, tak dapat projek, kena marah cikgu, awek lari, balak curang dompet hilang, kena lempang, sakit pinggang, gigi berlubang, ngigau kena kejar beruang, jatuh longkang dan macam2 lagilah.

Oleh itu, sama2lah kita semua renung2kan segala nya tentang diri kita ini. Ini peringatan kepada semua yang membacanya termasuk lah diri saya sendiri.. Maafkanlah jika ada terkasar bahasa, menyinggung hati.. Moga kita diberi pengampunan. Moga2 kita ditempatkan dalam golongan yang beriman..

Result yang selama ini dinantikan akhirnya dapat juga kulihat. Tetapi apakan daya, harapan hanya tinggal kenangan. Result tidak seperti yang diimpikan. Walaupun aku sudah pun berusaha sedaya yang mungkin, tetapi bukan rezekiku untuk meraih kejayaan seperti yang diimpikan. Semuanya kehendak Yang Maha Kuasa menentukan. Aku hanya mampu merancang tetapi, Allah jualah yang menentukannya. Siapalah aku untuk melawan takdir Ilahi. X pe la. Mungkin juga aku tidak bersungguh2 dlm belajar. Mungkin bukan sem ni. Mungkin sem depan baru berjaya. Sape yang tau kn. Lepas ni, kene la belajar rajin2 lg dr sem ni. Aku redha dengan ketetapan Ilahi. Insyaallah, aku akan berusaha dengan lebih baik.

Mak dan ayah, maafkan anakumu ini kerana masih tidak memenuhi kehendak kalian. Anakmu ini mengecewakan kalian lagi. Harapnye, mak dan ayah akan terus memberi sokongan, doa dan restu untuk anakmu ini terus berjaya. Mungkin kegagalanku ini ada hikmah disebaliknya. Terima kasih Tuhan atas ujian ini.

Sem ni aku mampu memperolehi gpa 2.41 berbanding 2.75 sem lps. Bezakan. Sem ni memang menurun la. Pastu, ade 1 paper fail. Ini bermakna, pade sem depan kene repeat la paper ni. Terpakse la wat muke tembok je nak masuk kelas junior. Tapi, demi ilmu akan ku gagahi jua. Jadi, sem ni nak x nak kene usaha dgn lbh kuat.

GUD LUCK 4 MY SELF!!!

Siapakah orang yang sibuk?
-Orang yang sibuk adalah orang yang tidak mengambil berat akan waktu solatnya seolah-olah ia mempunyai kerajaan seperti kerajaan Nabi Sulaiman a.s

Siapakah orang yang manis senyumannya?

-Orang yang mempunyai senyuman yang manis adalah orang yang ditimpa musibah lalu dia kata "Inna lillahi wainna illaihi rajiuun." Lalu sambil
berkata,"Ya Rabbi Aku redha dengan ketentuanMu ini", sambil mengukir senyuman.

Siapakah orang yang kaya?
-Orang yang kaya adalah orang yang bersyukur dengan apa yang ada dan tidak lupa akan kenikmatan dunia yang sementara ini.

Siapakah orang yang miskin?
-Orang yang miskin adalah orang tidak puas dengan nikmat yang ada sentiasa menumpuk-numpukkan harta.

Siapakah orang yang rugi?
-Orang yang rugi adalah orang yang sudah sampai usia pertengahan namun masih berat untuk melakukan ibadat dan amal-amal kebaikan....

Siapakah orang yang paling cantik?
-Orang yang paling cantik adalah orang yang mempunyai akhlak yang baik.

Siapakarang yang mempunyai rumah yang paling luas?
-Orang yang mempunyai rumah yang paling luas adalah orang yang mati membawa amal-amal kebaikan di mana kuburnya akan di perluaskan saujana mata memandang.

Siapakah orang yang mempunyai rumah yang sempit lagi dihimpit?
-Orang yang mempunyai rumah yang sempit adalah orang yang mati tidak membawa amal-amal kebaikkan lalu kuburnya menghimpitnya...

Siapakah orang yang mempunyai akal?
-Orang yang mempunyai akal adalah orang-orang yang menghuni syurga kelak kerana telah mengunakan akal sewaktu di dunia untuk menghindari siksa neraka..

Ana

My photo
skrg ni blaja di uitm dungun.. alhamdulillah.. dah tamat diploma.. akan sambung ijazah di tempat yang sama pd bln 9 ini..

maSa itu EmaS

Hijriah.? Masihi.?

Followers

Ruang Kenalan

^Bicara Kata^

"Seandainya engkau gembira, sujudlah kepada Yang ESA..
Seandainya merasa gundah, perbanyakkanlah zikrullah..
Seandainya seringkali alpa, panjatkanlah doa penerang jiwa..
Seandainya merasa marah, lafazkanlah astaghfirullah &
Seandainya engkau kecewa, ingatlah mawaddah ALLAH kekal selamanya..."
There was an error in this gadget