Story of My Life

"SinaRan yAng CerDIk keIndAhaN aGamA"

Seindah Kata

"Whatever happen to ur day, just relax & manage to make a smile... Life is not a problem to be solved but a gift to be enjoyed... Make everyday ur best day... smile always...."

Semalam (18/12/2010) adalah hari yang tak disangka-sangkakan oleh saya dan dua lagi kakak.. Seawal 5.30pagi mak kejut saya dan kakak untuk bgn dr tido.. Memang susah nak bgn sbb ngantuk.. Maklumlah, awal pg kn.. Sape tak ngantuk.. Dah bgn 2, kene terus mandi lak tu.. Uish.. Memang sejuk sgt2.. Dah mandi, siap2 semua, solat pulak.. Dalam pukul 6pg lebih, kami pun bertolak ke Shah Alam.. Destinasi kami..

Pukul 8.32pg, kami tiba di Intekma Resort, Shah Alam.. Singgah sebentar untuk menghantar emak dan jiran untuk aktiviti mereka.. Mereka menghadiri kursus membuat bun yang dianjurkan oleh Anis dan dikendalikan oleh Chef Faizal Ng.. Mak kate, chef ni ada bakeri bun kat Ipoh..

Dah tinggalkan mak untuk sementara, kami meneruskan perjalanan kami.. Kami bersarapan di restoran D'hati di antara Shah Alam dan Klang.. Kira2 pukul 9.30pg, kami pun dah selesai bersarapan dan sambung kembali perjalanan.. Kali ini kami ke Jusco Bukit Tinggi, Klang.. Kami tunggu selama 30 minit sebelum tirai Jusco dibuka padda 10pg.. Bile tirai dibuka, kami dengan lajunya menuju masuk ke dalam.. Suasana agak sunyi pada ketika itu.. Yelah, masih awal lagi.. Orang tak ramai lagikan.. 2 yang sunyi..

Dah masuk tu, apa lagi, kami terus serbu ke arah wayang.. hehehe.. Beli tiket utk tgk cite.. Kami beli tiket cite Tron Legacy pukul 11pg dan kemudian pukul 1.45ptg, cite The chronicles of Narnia: The Voyage of the Dawn Treader.. Sape sangka kami tgk dua cite dalam 1 hari.. Memang biasa bg org lain, tapi bagi kami ianya satu kejutan.. Memang best sgt kedua2 cite.. memang berbaloi la.. Tak rugi tengok.. Sape2 yg suke kn cite mcm ni, bole la tgk.. Abes kedua2 cite pukul 3.30ptg, kami pun pergi ke tempat mak tadi.. Menunggu mak sampai 6ptg, waktu abes.. Dah abes 2, gi mkn mlm.. Then, balik rumah terus.. Dalam kereta, bantai tido sampai la rumah.. :)



Kali ni, di amek dr blog sesorg dan telah diubai suai.. Harap maaf ye tuan pny blog.. Sekadar renungan bersama.. Terima kasih atas post yg diberikan..


Setelah sekian lama menunggu, akhirnya tersiarlah keputusan peperiksaan akhir tahun bagi pelajar-pelajar UiTM seluruh cawangan di laman web rasminya, www.uitm.edu.my pada 10 Disember 2010 yang lepas..[hoho..ayat skema (=_=")]

Alfu mabruk buat mereka yang lulus dan berjaya mencapai kecemerlangan~
Alfu salamah buat mereka yang kurang berjaya [seperti diri ini..huk3]

Bak kata orang Ganu, dakpe2..

Kegagalan yang Allah takdirkan buat diri kita bukan bermaksud Dia tidak menyayangi kita, tapi sebenarnya Allah sangat sayangkan kita dan mendatangkan ujian sebegitu rupa. Sebab? Sebabnya Allah nak kita jadi lebih baik (^_^)v

Sebagaimana sabda Rasulullah SAW,

"Seseorang yang dikehendaki Allah menjadi baik pasti akan diuji terlebih dahulu" (HR Al Bukhari)

"Jika Allah mengkehendaki sesuatu kebaikan pada hambaNya, maka Dia akan menyegerakan cubaan di alam dunia ini" (HR Al Tirmidzi)

Baikkan Allah?

Firman Allah SWT,

"Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya." (QS Al-Baqarah : 286)

Setiap apa yang Allah jadikan pasti ada hikmah dan kebaikan di sebaliknya.. Sesungguhnya Dia lebih mengetahui apa yang terbaik buat hambaNya..

"Boleh jadi kamu tidak menyenangi sesuatu, padahal itu baik bagimu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu, padahal itu tidak baik bagimu. Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui." (QS Al-Baqarah : 216)

Ujian yang hadir sebenarnya peringatan dan peluang dari Allah buat hambaNya supaya terus berusaha meningkatkan keimanan kepada Dia Yang Maha Esa.
Allah ingin melihat kita berusaha lebih gigih, berdoa dengan seikhlasnya dan meletakkan tawakal setinggi-tingginya..
Usah putus asa kerana putus asa itu bukan sifat seorang muslim! Seorang muslim adalah seorang yang tidak mengenal erti putus asa dan sentiasa bersungguh-sungguh dalam apa jua perkara.

Allah SWT telah menjelaskan hal ini melalui kisah Nabi Yaakub dan anak-anaknya,

"Wahai anak-anakku! Pergilah kamu mencari (berita) tentang Yusuf dan saudaranya dan jangan kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya yang berputus asa dari rahmat Allah, hanyalah orang-orang yang kafir." (QS Yusuf : 87)

Usaha belum cukup. Jadi? Teruskan berusaha! Jangan putus asa!


"Bila Allah cepat makbulkan doamu,
maka Dia menyayangimu.
Bila Dia lambat makbulkan doamu,
maka Dia ingin mengujimu.
Bila Dia tidak memakbulkan doamu,
Dia merancang sesuatu yang lebih baik untukmu.
Oleh itu,
sentiasalah bersangka baik dengan Allah
dalam apa jua keadaan pun
kerana kasih sayang Allah
mendahului kemurkaan Nya.."

Assalamualaikum.. Kali ni membincangkan tentang "Result Exam".. Ada yang gembira, seronok, sedang ketawa, bersiar2 dan ada juga yang murung, sedih dan kecewa.. Maklumlah, sekarang ini adalah musim result exam diumumkan.. Pada yang berjaya, diucapkan tahniah.. Pada yg kurang berjaya, jgnlah putus asa, bersedih.. Diharapkan agar dapat tabahkan hati, bersabar dan teruskan perjuangan.. Janganlah kerana result yg teruk, kita mengalah.. Ingatlah, perjuangan kite masih belum selesai.. Kirenya kite fikir kitelah yg teruk, ingatlah bahawa ada yang lebih teruk dari kite.. Bersyukurlah dengan apa yang kite dapat.. Sekurang-kurangnya, kite masih dapat meneruskan pembelajaran seperti biasa.. Ada yang lagi teruk, smpi kene buang.. Alhamdulillah..


Saya bertanya pada diri saya yang sedang menangis, "Napa nangis? sbb result teruk?".. Lalu, saya berfikir sendirian, "Tak yah la nangis.. itukan usaha yg kau buat.. jangan menangisi bnd yg dh lps.. yg dah berlalu biarkan saja.. masih ade harapan untuk hari akan datang.. ingatlah, gagal sekali bukan bermakna gagal selamanya (walaupun dah 3 kali fail sblm ni).. lgpn, mmg kau main2 kan ms study.. so, x yah la sedih.. result kau 2 setimpal dgn usaha kau.. bkn ko usaha btl2.. so, happy je.. lgpn, sem dpn msh ade utk tebus kegagalan ini.."
Memang saya rasa, sem 5 ni adalah semester yang paling teruk resultnye dalam hidupku sebagai seorang pelajar diploma.. Saya dapat GPA 1.75 dan gagal 2 paper.. CGPA dapat 2.45.. Takpelah.. Usaha dgn lebih baik utk sem last ni..

Walaupun saya okey, tetapi ada kawan2 saya yg tak okey.. Saya tny dorg cm ne result.. Semuanya result okey dari saya.. Tapi, adalah 2 or 3 org yang mmg kecewa sgt.. Menangis saja.. Padahal result dorg bertiga ni lagi okey dari saya.. Nak tak nak, saya kene kuatkan semangat dorg balik.. Saya tak nak dorg putus asa.. Saya tak nak dorg patah semangat.. Jadi, saya kuatkan semangat dorg dan berikan kata2 perangsang.. Mungkin ini kali pertam dorg terukkan, tu yg dorg down sgt.. Tapi, takpe la, saya pun cmtu gak dulu.. Nak wat camne, itu usaha korg.. Maknanya usaha korg x cukup bagus lagi la tu.. Bukan tak ada sem lagi.. So, kene la kuatkan diri..

Rasanye macam dah berbelit je apa yang dah saya taip ni.. huhuhu.. Arap paham.. Rasanya itu je la kot.. Tak tau nak taip ape lagi.. Arap maafkan.. Saya bukan penulis yang baik..

Wah, dh masuk bln 12 rupenye.. Macam x percaya je dah nak abes thn 2010.. Dalam bulan 12 ni, ade banyak aktiviti mak dan ayah kene buat.. Ari ni, 4hb, mak ngan ayah gi kenduri kat Shah Alam.. Ktorg x ikut sbb malas.. huhuhu.. 7hb ni nak anta adik lelaki ke KIPSAS, Kuantan.. Pas2, 10hb lak, result keluar.. Yang ni, bkn mak ayah pny la.. Arap2 nye okey je la kn.. 12hb lak, nak anta adik lelaki bongsu lak ke Sek Men Hafiz, Klang.. Then, 18hb mak ade kursus memasak kat Shah Alam.. @5hb, ade kenduri kawen anak cikgu mak kt Perak.. 1hb lak nak kene anta saya pulak.. Aduyai.. Penat nye la jadi dorg kn.. Tapi, nak wat cmne kn.. Dah memang tugas dorg.. Kite sbg anak kene la ikut dorg.. Taat dan ikut ckp dorg.. Amin.. Insyaallah, jd anak soleh dan solehah.. Memang itu yang dinanti2 kan dalam diri ini.. Kesedaran dah ada, cume berubahnye belum lagi.. Insyaallah..

Ana

My photo
skrg ni blaja di uitm dungun.. alhamdulillah.. dah tamat diploma.. akan sambung ijazah di tempat yang sama pd bln 9 ini..

maSa itu EmaS

Hijriah.? Masihi.?

Followers

Ruang Kenalan

^Bicara Kata^

"Seandainya engkau gembira, sujudlah kepada Yang ESA..
Seandainya merasa gundah, perbanyakkanlah zikrullah..
Seandainya seringkali alpa, panjatkanlah doa penerang jiwa..
Seandainya merasa marah, lafazkanlah astaghfirullah &
Seandainya engkau kecewa, ingatlah mawaddah ALLAH kekal selamanya..."
There was an error in this gadget