Story of My Life

"SinaRan yAng CerDIk keIndAhaN aGamA"

Seindah Kata

"Whatever happen to ur day, just relax & manage to make a smile... Life is not a problem to be solved but a gift to be enjoyed... Make everyday ur best day... smile always...."

Assalamualaikum.. Kali ni membincangkan tentang "Result Exam".. Ada yang gembira, seronok, sedang ketawa, bersiar2 dan ada juga yang murung, sedih dan kecewa.. Maklumlah, sekarang ini adalah musim result exam diumumkan.. Pada yang berjaya, diucapkan tahniah.. Pada yg kurang berjaya, jgnlah putus asa, bersedih.. Diharapkan agar dapat tabahkan hati, bersabar dan teruskan perjuangan.. Janganlah kerana result yg teruk, kita mengalah.. Ingatlah, perjuangan kite masih belum selesai.. Kirenya kite fikir kitelah yg teruk, ingatlah bahawa ada yang lebih teruk dari kite.. Bersyukurlah dengan apa yang kite dapat.. Sekurang-kurangnya, kite masih dapat meneruskan pembelajaran seperti biasa.. Ada yang lagi teruk, smpi kene buang.. Alhamdulillah..


Saya bertanya pada diri saya yang sedang menangis, "Napa nangis? sbb result teruk?".. Lalu, saya berfikir sendirian, "Tak yah la nangis.. itukan usaha yg kau buat.. jangan menangisi bnd yg dh lps.. yg dah berlalu biarkan saja.. masih ade harapan untuk hari akan datang.. ingatlah, gagal sekali bukan bermakna gagal selamanya (walaupun dah 3 kali fail sblm ni).. lgpn, mmg kau main2 kan ms study.. so, x yah la sedih.. result kau 2 setimpal dgn usaha kau.. bkn ko usaha btl2.. so, happy je.. lgpn, sem dpn msh ade utk tebus kegagalan ini.."
Memang saya rasa, sem 5 ni adalah semester yang paling teruk resultnye dalam hidupku sebagai seorang pelajar diploma.. Saya dapat GPA 1.75 dan gagal 2 paper.. CGPA dapat 2.45.. Takpelah.. Usaha dgn lebih baik utk sem last ni..

Walaupun saya okey, tetapi ada kawan2 saya yg tak okey.. Saya tny dorg cm ne result.. Semuanya result okey dari saya.. Tapi, adalah 2 or 3 org yang mmg kecewa sgt.. Menangis saja.. Padahal result dorg bertiga ni lagi okey dari saya.. Nak tak nak, saya kene kuatkan semangat dorg balik.. Saya tak nak dorg putus asa.. Saya tak nak dorg patah semangat.. Jadi, saya kuatkan semangat dorg dan berikan kata2 perangsang.. Mungkin ini kali pertam dorg terukkan, tu yg dorg down sgt.. Tapi, takpe la, saya pun cmtu gak dulu.. Nak wat camne, itu usaha korg.. Maknanya usaha korg x cukup bagus lagi la tu.. Bukan tak ada sem lagi.. So, kene la kuatkan diri..

Rasanye macam dah berbelit je apa yang dah saya taip ni.. huhuhu.. Arap paham.. Rasanya itu je la kot.. Tak tau nak taip ape lagi.. Arap maafkan.. Saya bukan penulis yang baik..

0 comments:

Post a Comment

Ana

My photo
skrg ni blaja di uitm dungun.. alhamdulillah.. dah tamat diploma.. akan sambung ijazah di tempat yang sama pd bln 9 ini..

maSa itu EmaS

Hijriah.? Masihi.?

Followers

Ruang Kenalan

^Bicara Kata^

"Seandainya engkau gembira, sujudlah kepada Yang ESA..
Seandainya merasa gundah, perbanyakkanlah zikrullah..
Seandainya seringkali alpa, panjatkanlah doa penerang jiwa..
Seandainya merasa marah, lafazkanlah astaghfirullah &
Seandainya engkau kecewa, ingatlah mawaddah ALLAH kekal selamanya..."