Story of My Life

"SinaRan yAng CerDIk keIndAhaN aGamA"

Seindah Kata

"Whatever happen to ur day, just relax & manage to make a smile... Life is not a problem to be solved but a gift to be enjoyed... Make everyday ur best day... smile always...."

Alhamdulillah, hari ni genap seminggu diri ini bergelar graduan. 16/11/13.
Alhamdulillah..
I did it.. I finally finished my studies.. I'm graduated..
Permulaan yang rumit tetpi pengakhiran yang indah..

Terima kasih Allah, atas hadiah yang Kau berikan ini..
Terima kasih mak, ayah dan adik-beradik, yang x henti2 mendoakan, memberikan sokongan dan dorongan walau dalam apa jua keadaan sekalipun..
Terima kasih UiTM Dungun, atas peluang pembelajaran yang diberikan..
Terima kasih para pensyarah, yang x jemu2 memberi tunjuk ajar serta sanggup bersusah payah memberikan ilmu tanpa tinggal sedikit pun..
Terima kasih kawan2, sahabat, teman kerana membantu dan berjuang bersama menempuh susah, senang..
Terima kasih Unit Pembangunan JAIS, atas kesudian menerima diri ini sebagai pelajar praktikal serta memberi pendedahan ttg alam pekerjaan yg bakal ditempuh..
Terima kasih laptopku (HP), google, emeraldinsight, pdfsearchengine, spss, nota2, yang sentiasa menemani utk menyiapkan assignment, article summary, report, research, slide presentation..
Terima kasih kpd mereka yg terlibat secara langsung ataupun tidak..
Terima kasih semua..
Jasa kalian akanku kenang..
Tanpa sokongan dan dorongan kalian, x mgkn sy dpt hasil spt ini..
TERIMA KASIH!!!

Tahniah kpd kwn2 yg berjaya.. Kpd yg kurang berjaya, jgn putus asa.. Teruskan usaha, rahmat Allah sgt luas..

p/s: Jgn sesekali jauhkan Allah dlm menjalani kehidupan.. TanpaNya, x mgkn kita akan berjaya.. Kejayaan kita atas kehendakNya.. Jika Dia kehendaki sesuatu itu berlaku, pasti akan berlaku.. Kunfayakun, jadi maka jadilah.. Percayalah.. (Pengajaran yg cukup menyedarkan buat diri ini.. Terima kasih Allah atas peringatan ini..)



Alhamdulillah.. Thank u Allah.. Thank u all..
(^_____^)


Kini, semuanya hanya tinggal kenangan

"Adhwa' Nabilah binti Jamaludin"

Terngiang2 orang memanggil nama..
Seminggu saja lagi sebelum ia menjadi nyata..
Tak sabar rasanya menantikan saat itu..
Detik penuh kegembiraan yang akan dikongsikan bersama keluarga dan kawan2..
Masa untuk menggamit kembali memori2 lama..
Inilah masanya untuk kita bersama membuat kenangan selamanya..

"Once AM228, always AM228"

Alamak!! Baju x tau nk pki yg mane, tudung lg, ble nk tkr kasut ni.. hahaha.. Borg jubah kene print blk.. Props gmbr x tmbh lg.. Aish, byk lg hal nk kene settle..

p/s: Jumpa di sana, sana, sana, sana!!! (wat2 bergema)
one more week left.. can't wait for it..

mood: start countdown
16/11/2013 (^_____^)


Photo: "Adhwa' Nabilah binti Jamaludin"

Terngiang2 orang memanggil nama..
Seminggu saja lagi sebelum ia menjadi nyata..
Tak sabar rasanya menantikan saat itu..
Detik penuh kegembiraan yang akan dikongsikan bersama keluarga dan kawan2..
Masa untuk menggamit kembali memori2 lama.. 
Inilah masanya untuk kita bersama membuat kenangan selamanya..

"Once AM228, always AM228"

Alamak!! Baju x tau nk pki yg mane, tudung lg, ble nk tkr kasut ni.. hahaha.. Borg jubah kene print blk.. Props gmbr x tmbh lg.. Aish, byk lg hal nk kene settle..

p/s: Jumpa di sana, sana, sana, sana!!! (wat2 bergema)
one more week left.. can't wait for it.. 

mood: start countdown 
16/11/2013 (^_____^)



"Family Day Basic"
4/5/2012, Jumaat
9.00 pg - 12.30 tgh

First time family day untuk peringkat ijazah. Seronok sangat masa ni sebab masing-masing menjalankan tugas dengan baik dan memberikan kerjasama yang begitu bagus. Walaupun mula lambat disebabkan peserta datang lambat, tetapi perjalanan aktiviti berjalan dengan lancar sekali.

Kami dipecahkan kepada 6 kumpulan yang terdiri daripada Part 3, 4 dan 5. Kami diberikan warna kumpulan masing-masing. Ada kumpulan merah, kuning, hijau, coklat, hitam dan biru. Setiap kumpulan mempunyai ahli seramai 14 orang sahaja. Tetapi pada hari tersebut, tak ramai yang datang dari Part 3 kerana alasan mereka tersendiri.

Mula-mula, kami disajikan dengan game makan. Setiap kumpulan menghantar 5 orang wakil. Ada 5 level. Level pertama makan biskut tawar dengan kicap. Ke2, minum air teh o dengan garam yang berlebihan. Ke3, minum ape ntah. X ingat. Ke4, makan tomato dan timun dengan sos barbeku. Ke5, makan telur mentah. Ada game explorace, mumia (balut badan dengan tisu, jangan sampai putus), pas belon berisi air, tarik tali, make up.

Setakat tu dulu cite saya kali ni. (x tau nk cite ape, sbb mata dah ngantuk). Gmbr di atas adalah gambar kelas sy iaitu AM2284A :)

Seorang guru wanita sedang bersemangat mengajar sesuatu kepada anak muridnya. Di tangan kirinya ada kapur manakala di tangan kanannya ada kayu pemadam. Guru itu berkata, “Saya ada satu permainan. Caranya begini, di tangan kiri saya ada kapur dan di tangan kana nada kayu pemadam. Jika saya angkat kapur ini, maka sebut ‘Kapur’, jika saya angkat kayu pemadam ini, maka katakan ‘Pemadam’.” Anak muridnya faham dan seterusnya menyebut dengan betul. guru bersilih-ganti mengangkat tangan kanan dan kirinya, semakin lama semakin cepat. Beberapa saat kemudian, guru kembali berkata, “Baik, sekarang perhatikan. Jika saya angkat kapur, maka sebut ‘Pemadam’. Jika saya angkat kayu pemadam, maka katakan ‘Kapur’.” Dan diulangkan seperti tadi, tentu saja murid-murid tadi keliru dan kekok, dan sangat sukar untuk mengubahnya. Namun lambat laun, mereka kembali biasa dan tidak kekok lagi. Selang beberapa saat, permainan berhenti.

Guru tersenyum kepada anak muridnya. “Murid-murid, begitulah kita umat Islam. Mulanya yang haq itu haq, yang batil itu batil. Kita begitu jelas membezakannya. Namun kemudian, setelah musuh kita memaksakan kepada kita dengan pelbagai cara untuk menukarkan sesuatu, perkara yang haq telah menjadi batil dan sebaliknya. Pada mulanya agak sukar bagi kita menerima hal tersebut, tapi kerana terus disosialisasikan dengan pelbagai cara menarik oleh mereka, lambat laun kita akan terbiasa dengan hal itu, seterusnya kita mulai dapat megikutinya. Musuh-musuh kita tidak pernah berhenti membolak-balik dan menukar nilai murni akidah dan hokum Islam dari masa ke masa. “Keluar berduaan, berkasih-kasihan tidak lagi sesuatu yang pelik, zina tidak lagi jadi persoalan, pakaian seksi menjadi hal yang lumrah, tanpa rasa malu, seks sebelum nikah menjadi suatu kebiasaan dan ‘trend’, hiburan yang asyik dan panjang sehingga melupakan yang wajib adalah biasa, materialistic kini menjadi suatu gaya hidup dan lain-lain.” “Semuanya sudah terbalik. Dan tanpa disedari, anda sedikit demi sedikit menerimanya tanpa rasa ia satu kesalahan dan kemaksiatan. Faham?” Tanya guru kepada anak muridnya. “Baik untuk permainan kedua…” Gurunya meneruskan…

“Cikgu ada Quran, cikgu akan letakkannya di tengah karpet. Sekarang anda berdiri di luar karpet. Permainannya adalah, bagaimana caranya mengambil Quran yang ada di tengah tanpa memijak karpet?” Murid-muridnya berfikir. Ada yang mencuba dengan tongkat, dan selainnya. Akhirnya guru memberikan jalan keluar, digulungnya karpet dan dia ambil Quran. Ia memenuhi syarat, tidak memijak karpet. “Murid-murid, begitulah umat Islam dengan musuhnya. Musuh Islam tidak akan memijak-mijak anda dengan terang-terangan. Kerana tentu anda akan menolaknya dengan mentah. Orang biasa pun tak akan rela kalau Islam dihina di hadapan mereka. Tapi mereka akan menolak kita secara ansur-ansur, sehingga kita tidak sedar. Jika seseorang ingin membuat rumah yang kuat, maka dibina tapak yang kuat. Begitulah Islam, jika ingin kuat, maka bangunlah akidah yang kuat. Sebaliknya, jika ingin membongkar rumah, tentu susah jika dimulai dengan tapaknya dulu, tentu saja dinding dan peralatan akan dikeluarkan dulu, kerusi dipindahkan dulu, almari dibuang dulu sate persatu, baru rumah dihancurkan. Begitulah musuh-musuh Islam menghancurkan kita. Ia tidak akan menghentam terang-terang, tapi ia akan perlahan-lahan merosakkan kita. Mulai dari perangai kita, cara hidup, pakaian dan lain-lain, sehingga meskipun kita muslim, tapi kita telah meninggalkan ajaran Islam dan mengikuti cara mereka. Itulah yang mereka inginkan. Ini semua adalah fenomena Ghazwul Fikri (Perang Pemikiran). Dan inilah yang dijalankan oleh musuh-musuh kita.” “Kenapa mereka tidak berani terang0terang memijak-mijak kita cikgu?” Tanya murid-murid. “Sesungguhnya dahulu mereka terang-terang menyerang Islam, misalnya Perang Salib, Perang Badar dan lain-lain. Tapi sekarang tidak lagi. Begitulah Islam. Kalau diserang perlahan-lahan, mereka tidak akan sedar, dan akhirnya hancur. Tapi kalau diserang secara terang-terangan, kita akan bangkit serentak, mereka akan gerun.” Inilah penyebab runtuhnya akidah Islam dan tumbangnya satu persatu anak bangsa.

p/s: Fikir-fikirlah bersama. Moga Allah sentiasa melindungi kita dari melakukan kejahatan. InsyaAllah (^_^)

Diari Muslimin 2012
KHAS BUAT MUSLIM SEJATI


Pada 10 September 2011 menjadi detik-detik yang amat berharga untuk diriku apabila dihantar semula ke universiti terkemuka di Malaysia ini. Hanya kerana dapat menyambung kembali pelajaranku ke peringkat yang lebih tinggi iaitu Ijazah Sarjana Muda Sains Pentadbiran. Siapa sangka dengan berbekalkan CGPA yang tidak sampai 3 pointer bole membenarkanku menyambung. Alhamdulillah ku bersyukur yang tidak terhingga kepada Allah s.w.t. Inilah yang dinamakan rezekiku. Mungkin kerana tidak ramai yang sambung, sebab itu saya dapat sambung. Alhamdulillah.

Wah, dah lama betul tak menaip di blog ni. Nasib baik tak bersawang lagi. Bole la terus menaip. Erm. Nak cita apa ye untuk entri kali ni. Sebenarnya dah kehabisan idea. Maklumlah, saya ni bukan jenis yang pandai bermadah, apatah lagi untuk bercerita. Sedar tak sedar kita dah di bulan ramadhan kan. Sapa sangka masa berputar begitu cepat sehingga tak dapat merasai apa-apa. Hari ni nak masuk sebelas hari kita berpuasa. Tak lama lagi raya. Kemudian, tak lama lepas raya bermulalah agenda saya sebagai seorang pelajar kembali. Pelbagai perasaan bermain di hati ini. Gembira, sedih, takut, cemas dan sebagainya. Maklumlah, dah empat bulan bercuti, otak pun mula la beku. Harapnya, pengajian kali ini dapat buat dengan lebih baik. Okey la, tu je cerita untuk kali ini. Jumpa lagi akan datang :)

Dah hampir 4 bulan, usia anak buah pertamaku. Namanya Adnin Najwa binti Ridwan. Anak pertam kepada kakak sulungku. Tak sangka lak macam ni rupanya anak buah selepas 3 minggu tak tengok. Makin comel la dia ni. Rasa nak gigit je pipi tu. Ish. Tembam sangat. Geram tengok. Sekarang ni dah pandai berbunyi. Bising lak tu. Aduih. Memang comel betul. Ape dah ni. Tak tau nak kata apa melainkan comel belaka. Hahaha. Di bawah ni disertakan gambarnya. (^_^)


Ana

My photo
skrg ni blaja di uitm dungun.. alhamdulillah.. dah tamat diploma.. akan sambung ijazah di tempat yang sama pd bln 9 ini..

maSa itu EmaS

Hijriah.? Masihi.?

Followers

Ruang Kenalan

^Bicara Kata^

"Seandainya engkau gembira, sujudlah kepada Yang ESA..
Seandainya merasa gundah, perbanyakkanlah zikrullah..
Seandainya seringkali alpa, panjatkanlah doa penerang jiwa..
Seandainya merasa marah, lafazkanlah astaghfirullah &
Seandainya engkau kecewa, ingatlah mawaddah ALLAH kekal selamanya..."
There was an error in this gadget