Story of My Life

"SinaRan yAng CerDIk keIndAhaN aGamA"

Seindah Kata

"Whatever happen to ur day, just relax & manage to make a smile... Life is not a problem to be solved but a gift to be enjoyed... Make everyday ur best day... smile always...."

Semalam (18/12/2010) adalah hari yang tak disangka-sangkakan oleh saya dan dua lagi kakak.. Seawal 5.30pagi mak kejut saya dan kakak untuk bgn dr tido.. Memang susah nak bgn sbb ngantuk.. Maklumlah, awal pg kn.. Sape tak ngantuk.. Dah bgn 2, kene terus mandi lak tu.. Uish.. Memang sejuk sgt2.. Dah mandi, siap2 semua, solat pulak.. Dalam pukul 6pg lebih, kami pun bertolak ke Shah Alam.. Destinasi kami..

Pukul 8.32pg, kami tiba di Intekma Resort, Shah Alam.. Singgah sebentar untuk menghantar emak dan jiran untuk aktiviti mereka.. Mereka menghadiri kursus membuat bun yang dianjurkan oleh Anis dan dikendalikan oleh Chef Faizal Ng.. Mak kate, chef ni ada bakeri bun kat Ipoh..

Dah tinggalkan mak untuk sementara, kami meneruskan perjalanan kami.. Kami bersarapan di restoran D'hati di antara Shah Alam dan Klang.. Kira2 pukul 9.30pg, kami pun dah selesai bersarapan dan sambung kembali perjalanan.. Kali ini kami ke Jusco Bukit Tinggi, Klang.. Kami tunggu selama 30 minit sebelum tirai Jusco dibuka padda 10pg.. Bile tirai dibuka, kami dengan lajunya menuju masuk ke dalam.. Suasana agak sunyi pada ketika itu.. Yelah, masih awal lagi.. Orang tak ramai lagikan.. 2 yang sunyi..

Dah masuk tu, apa lagi, kami terus serbu ke arah wayang.. hehehe.. Beli tiket utk tgk cite.. Kami beli tiket cite Tron Legacy pukul 11pg dan kemudian pukul 1.45ptg, cite The chronicles of Narnia: The Voyage of the Dawn Treader.. Sape sangka kami tgk dua cite dalam 1 hari.. Memang biasa bg org lain, tapi bagi kami ianya satu kejutan.. Memang best sgt kedua2 cite.. memang berbaloi la.. Tak rugi tengok.. Sape2 yg suke kn cite mcm ni, bole la tgk.. Abes kedua2 cite pukul 3.30ptg, kami pun pergi ke tempat mak tadi.. Menunggu mak sampai 6ptg, waktu abes.. Dah abes 2, gi mkn mlm.. Then, balik rumah terus.. Dalam kereta, bantai tido sampai la rumah.. :)



Kali ni, di amek dr blog sesorg dan telah diubai suai.. Harap maaf ye tuan pny blog.. Sekadar renungan bersama.. Terima kasih atas post yg diberikan..


Setelah sekian lama menunggu, akhirnya tersiarlah keputusan peperiksaan akhir tahun bagi pelajar-pelajar UiTM seluruh cawangan di laman web rasminya, www.uitm.edu.my pada 10 Disember 2010 yang lepas..[hoho..ayat skema (=_=")]

Alfu mabruk buat mereka yang lulus dan berjaya mencapai kecemerlangan~
Alfu salamah buat mereka yang kurang berjaya [seperti diri ini..huk3]

Bak kata orang Ganu, dakpe2..

Kegagalan yang Allah takdirkan buat diri kita bukan bermaksud Dia tidak menyayangi kita, tapi sebenarnya Allah sangat sayangkan kita dan mendatangkan ujian sebegitu rupa. Sebab? Sebabnya Allah nak kita jadi lebih baik (^_^)v

Sebagaimana sabda Rasulullah SAW,

"Seseorang yang dikehendaki Allah menjadi baik pasti akan diuji terlebih dahulu" (HR Al Bukhari)

"Jika Allah mengkehendaki sesuatu kebaikan pada hambaNya, maka Dia akan menyegerakan cubaan di alam dunia ini" (HR Al Tirmidzi)

Baikkan Allah?

Firman Allah SWT,

"Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya." (QS Al-Baqarah : 286)

Setiap apa yang Allah jadikan pasti ada hikmah dan kebaikan di sebaliknya.. Sesungguhnya Dia lebih mengetahui apa yang terbaik buat hambaNya..

"Boleh jadi kamu tidak menyenangi sesuatu, padahal itu baik bagimu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu, padahal itu tidak baik bagimu. Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui." (QS Al-Baqarah : 216)

Ujian yang hadir sebenarnya peringatan dan peluang dari Allah buat hambaNya supaya terus berusaha meningkatkan keimanan kepada Dia Yang Maha Esa.
Allah ingin melihat kita berusaha lebih gigih, berdoa dengan seikhlasnya dan meletakkan tawakal setinggi-tingginya..
Usah putus asa kerana putus asa itu bukan sifat seorang muslim! Seorang muslim adalah seorang yang tidak mengenal erti putus asa dan sentiasa bersungguh-sungguh dalam apa jua perkara.

Allah SWT telah menjelaskan hal ini melalui kisah Nabi Yaakub dan anak-anaknya,

"Wahai anak-anakku! Pergilah kamu mencari (berita) tentang Yusuf dan saudaranya dan jangan kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya yang berputus asa dari rahmat Allah, hanyalah orang-orang yang kafir." (QS Yusuf : 87)

Usaha belum cukup. Jadi? Teruskan berusaha! Jangan putus asa!


"Bila Allah cepat makbulkan doamu,
maka Dia menyayangimu.
Bila Dia lambat makbulkan doamu,
maka Dia ingin mengujimu.
Bila Dia tidak memakbulkan doamu,
Dia merancang sesuatu yang lebih baik untukmu.
Oleh itu,
sentiasalah bersangka baik dengan Allah
dalam apa jua keadaan pun
kerana kasih sayang Allah
mendahului kemurkaan Nya.."

Assalamualaikum.. Kali ni membincangkan tentang "Result Exam".. Ada yang gembira, seronok, sedang ketawa, bersiar2 dan ada juga yang murung, sedih dan kecewa.. Maklumlah, sekarang ini adalah musim result exam diumumkan.. Pada yang berjaya, diucapkan tahniah.. Pada yg kurang berjaya, jgnlah putus asa, bersedih.. Diharapkan agar dapat tabahkan hati, bersabar dan teruskan perjuangan.. Janganlah kerana result yg teruk, kita mengalah.. Ingatlah, perjuangan kite masih belum selesai.. Kirenya kite fikir kitelah yg teruk, ingatlah bahawa ada yang lebih teruk dari kite.. Bersyukurlah dengan apa yang kite dapat.. Sekurang-kurangnya, kite masih dapat meneruskan pembelajaran seperti biasa.. Ada yang lagi teruk, smpi kene buang.. Alhamdulillah..


Saya bertanya pada diri saya yang sedang menangis, "Napa nangis? sbb result teruk?".. Lalu, saya berfikir sendirian, "Tak yah la nangis.. itukan usaha yg kau buat.. jangan menangisi bnd yg dh lps.. yg dah berlalu biarkan saja.. masih ade harapan untuk hari akan datang.. ingatlah, gagal sekali bukan bermakna gagal selamanya (walaupun dah 3 kali fail sblm ni).. lgpn, mmg kau main2 kan ms study.. so, x yah la sedih.. result kau 2 setimpal dgn usaha kau.. bkn ko usaha btl2.. so, happy je.. lgpn, sem dpn msh ade utk tebus kegagalan ini.."
Memang saya rasa, sem 5 ni adalah semester yang paling teruk resultnye dalam hidupku sebagai seorang pelajar diploma.. Saya dapat GPA 1.75 dan gagal 2 paper.. CGPA dapat 2.45.. Takpelah.. Usaha dgn lebih baik utk sem last ni..

Walaupun saya okey, tetapi ada kawan2 saya yg tak okey.. Saya tny dorg cm ne result.. Semuanya result okey dari saya.. Tapi, adalah 2 or 3 org yang mmg kecewa sgt.. Menangis saja.. Padahal result dorg bertiga ni lagi okey dari saya.. Nak tak nak, saya kene kuatkan semangat dorg balik.. Saya tak nak dorg putus asa.. Saya tak nak dorg patah semangat.. Jadi, saya kuatkan semangat dorg dan berikan kata2 perangsang.. Mungkin ini kali pertam dorg terukkan, tu yg dorg down sgt.. Tapi, takpe la, saya pun cmtu gak dulu.. Nak wat camne, itu usaha korg.. Maknanya usaha korg x cukup bagus lagi la tu.. Bukan tak ada sem lagi.. So, kene la kuatkan diri..

Rasanye macam dah berbelit je apa yang dah saya taip ni.. huhuhu.. Arap paham.. Rasanya itu je la kot.. Tak tau nak taip ape lagi.. Arap maafkan.. Saya bukan penulis yang baik..

Wah, dh masuk bln 12 rupenye.. Macam x percaya je dah nak abes thn 2010.. Dalam bulan 12 ni, ade banyak aktiviti mak dan ayah kene buat.. Ari ni, 4hb, mak ngan ayah gi kenduri kat Shah Alam.. Ktorg x ikut sbb malas.. huhuhu.. 7hb ni nak anta adik lelaki ke KIPSAS, Kuantan.. Pas2, 10hb lak, result keluar.. Yang ni, bkn mak ayah pny la.. Arap2 nye okey je la kn.. 12hb lak, nak anta adik lelaki bongsu lak ke Sek Men Hafiz, Klang.. Then, 18hb mak ade kursus memasak kat Shah Alam.. @5hb, ade kenduri kawen anak cikgu mak kt Perak.. 1hb lak nak kene anta saya pulak.. Aduyai.. Penat nye la jadi dorg kn.. Tapi, nak wat cmne kn.. Dah memang tugas dorg.. Kite sbg anak kene la ikut dorg.. Taat dan ikut ckp dorg.. Amin.. Insyaallah, jd anak soleh dan solehah.. Memang itu yang dinanti2 kan dalam diri ini.. Kesedaran dah ada, cume berubahnye belum lagi.. Insyaallah..

Pertamanya, slm aidiladha walaupun dan lepas.. hehehe.. Wah.. Lame rasenye x menaip di blog ni.. Maklumlah, diri ini agak sbuk dgn final tempoh hari.. Ttg final, bole tahan la soalan2 nye.. Agak mencabar juga.. Mudah-mudahan berjaya.. Amin.. Insyaallah.. Bkn itu tujuan utama nya.. Sebenarnya nk menaip ttg cuti br2 ni.. Pd ari jumaat bersamaan 19/11/2010, mak dan ayah telah membawa kami adik-beradik berjalan-jalan dan bercuti.. Walaupun ke Klang shj, ttp percutian kali ni amat berbaloi dan menyeronokkan.. Pagi raya haji baru2 ni, dapat sedikit cenderahati dari mak.. Sape sangka mak nak bagi.. Bukan senang nak dapat.. hehehe.. Alhamdulillah.. Kate mak, ada rezeki lebih, tu yang bagi kat anak2..

Pagi Jumaat dalam pukul 10, kami bertolak ke Selangor.. Tapi ayah kene tukar tayar dulu.. Jadi, pergi bengkel dulu.. Dalam kul 12, baru la bertolak betul2 ke Selangor.. Ayah singgah kt Surau Lentang utk menunaikan solat Jumaat bersama 2 anak lelakinya.. Pukul 1.30ptg, dah abes.. Jadi, kami teruskan lagi perjalanan.. Makan tengahari di McD kt Genting Sempah.. Tak disangka, ayah nak belanja kat situ.. Sementara tu, ada traffic jam dekat2 ngan terowong tu.. Seronok makan McD.. hehehe.. (mcm x prnh mkn je.. pdhl, byk dh).. Pada sebelah malam lak, mak belanja makan.. Memang makan besar la kami sekeluarga malam tu.. Makan kat Tanjung Harapan.. Nama tempat tu Muara Ikan Bakar.. Memang sedap giler la.. Dapat ratah lauk.. Walaupun lauk tu dh biasa makan hari2.. Ade sotong dan udang goreng tepung, sayur kangkung masak belacan, ketam masak sup kot, ikan siakap masak sweet sour.. Memang kenyang sangat2.. Pas mkn, balik hotel..

Pagi Sabtu pukul 9, saya, kakak dan 2 adik laki mandi kolam.. Sementara mak dan ayah pergi beli tiket wayang untuk tengok.. 2 lagi kakak sedang online dlm bilik je.. Mandi kolam sampai naik kecut kulit.. Seronok sangat.. Agak2 pukul 11.3o, ayah dan mak suh kami adik-beradik siap2 untuk makan tengahari.. Mak kata, wayang pukul 2.20ptg.. Cite "Harry porter and the Death Hallows: Part 1".. Wow.. Masa tu memang dah x sabar nk tgk.. Kami makan tgh di Pizza Hut kt Jusco Klang.. Kami amek apa yang kami nak makan.. Uish.. Memang sedap la.. Biase la, org belanja, sume sedap kn.. hehehe.. Abes mkn, kami solat.. Dah abes solat, terus masuk panggung.. Cite yang seronok.. Tapi permulaannya cite, agak membosankan sikit.. Tapi last2 cite, best la.. X sabar nk tggu part 2 pny.. Abes cite, gi btlkan spek kt Seksyen 18, Shah Alam.. Malam lak gi Kajang, mkn mlm kt sane sbb nk anta kakak sulung blk umah die..

Hari ahad lak, x de apa2 aktiviti sgt.. Ktorg duk dlm bilik smpi kul 11.3o br check-out.. Pas2, kami gi Tesco Shah Alam.. Shopping sekadar yang termampu.. Abes 2, anat kakak ketiga lak kt umah sewa die.. Die nk mule kuliah dh.. Kt Unisel.. Then, jumpe kwn lame mak kt bangunan Rafflesia.. Cantik tmpt 2.. Lagi2, replika bangunan dan rumah yang ada.. Comel.. Lpa dr 2, kami pun blk ke rumah.. Sampai umah pukul 6.30ptg.. Alhamdulillah.. The end.. :)

Di ambil dr facebook Nor Abu.. X knl pun sape.. Skdr perkongsian..

Barisan pertama:
Di iringi dari kubur dlm keadaan tidak bertangan & berkaki . keadaan ini dijelaskan melalui seruan Allah S.W.T : "Mereka orang2 yg menyakiti hati jiran sewaktu hidup mereka. Mereka yg sombong & tidak berbuat kebaikan kepada jiran tetangga akan mendapat kehinaan didunia maupun di akhirat". Firman Allah 'aku akan memalingkan hati orang yg sombong serta takbur di muka bumi ini dengan tiada alasan yg benar dari (memahami) ayat2 ku(yg menunjukkan kekuasaan ku),itulah balasan & tempat kembali mereka adalah neraka".

Barisan ke-2:
Di iringi dari kubur dlm bentuk babi hutan datang seruan Allah "mereka orang yg meringan2kan solat sewaktu hidup,sesungguhnya orang yg memelihara solat 5 waktu akan dihindari dari siksa kubur sebaliknya, mereka yg mengabaikan maka waktu dia mati, Mayatnya akan dihimpit oleh liang lahat sehingga berselisih tulang rusuk." Rasulullah saw bersabda "sesungguhnya seorang hamba apabila dia berdiri untuk bersolat,maka di letakkan semua dosanya di atas kepala & kedua2 bahunya, maka setiap kali dia rukuk atau sujud, berjatuhanlah dosa2 itu.

Barisan ke-3:
Di iringi dari kubur dgn bentuk keldai & perut penuh ular serta kala jengking "mereka adalah orang yg enggan membayar zakat ketika hidupnya walaupun pada ketika itu mereka tergolong dlm orang yg berkemampuan. Inilah balasannya & tempat kembali mereka adalah neraka.

Barisan ke-4:
Diiringi dari kubur dlm keadaan darah memancut keluar dari mulut "Mereka adalah antara orang yg suka berdusta ketika berjual beli. Berniagalah dengan jujur serta amanah agar hasil yg diperoleh datang dari sumber yg halal.

Barisan ke-5:
Diiringi dari kubur dalam keadaan berbau busuk seperti bangkai ketika itu Allah menurunkan angin sehingga bau busuk itu menganggu ketenteraman padang mahsyar "Mereka ini adalah orang yang menyembunyikan perlakuan derhaka, takut diketahui oleh manusia tetapi tidak pula takut kepada Allah. inilah balasannya & tempat mereka juga adalah neraka.

Barisan ke-6:
Diiringi dari kubur dengan keadaan kepala terputus dari badan mereka adalah orang yg dahulunya menjadi saksi palsu.

Barisan ke-7:
Diiringi dari kubur tanpa lidah tetapi mengalir darah & nanah dari mulut mereka. Mereka ini adalah orang yg enggan memberi kesaksian kebenaran.

Barisan ke-8:
Diiringi dari kubur dlm keadaan terbalik,kepala kebawah & kaki ke atas. Mereka adalah orang yg melakukan zina. Tempat mereka juga adalah di neraka. Sabda rasulullah "tiada bersunyi2an antara seorang lelaki & wanita,melainkan wujudnya syaitan sebagai orang ketiga antara mereka".

Barisan ke-9:
Diiringi dari kubur dengan wajah hitam & bermata biru, sementara dlm diri mereka penuh dengan api gemuruh. Mereka adalah orang yg makan harta anak yatim dengan cara yang tidak sepatutnya.

Barisan ke-10:
Diiringi dari kubur dlm keadaan tubuh berpenyakit sopak & dipenuhi kusta. Mereka ini adalah orang yg derhaka kepada ibu bapa sewaktu hidupnya.

Barisan ke-11:
Diiringi dari kubur dlm keadaan buta,gigi panjang seperti tanduk lembu jantan,bibir terjuih hingga ke dada & lidah terjulur hingga ke perut serta keluar pelbagai kotoran yg menjijikkan.
Mereka ini adalah orang yg minum arak sewaktu hidupnya.

Barisan ke-12:
Diiringi dari kubur dengan wajah bersinar2 seperti bulan purnama. mereka melalui titian Siratulmustakim seperti kilat. Datang suara dari sisi Allah yang memaklumkan "mereka semasa hidupnya adalah orang yg beramal salih & melakukan kebaikan. Mereka juga menjauhi perbuatan derhaka, memelihara solat lima waktu & meninggalkan dunia dalam keadaan bertaubat. Inilah balasan mereka & tempat kembali mereka adalah syurga, beroleh keampunan, kasih sayang & keredhaan Allah S.W.T"


BACALAH YASSIN

RASULULLAH s.a.w telah bersabda yang bermaksud:
"Bacalah surah Yassin kerana ia mengandungi keberkatan", iaitu:
1. Apabila orang lapar membaca surah Yaasin, ia boleh menjadi kenyang.
2. Jika orang tiada pakaian boleh mendapat pakaian.
3. Jika orang belum berkahwin akan mendapat jodoh.
4. Jika dalam ketakutan boleh hilang perasaan takut.
5. Jika terpenjara akan dibebaskan.
6. Jika musafir membacanya, akan mendapat kesenangan apa yang dilihatnya.
7. Jika tersesat boleh sampai ke tempat yang ditujuinya.
8. Jika dibacakan kepada orang yang telah meninggal dunia, Allah meringankan siksanya.
9. Jika orang yang dahaga membacanya, hilang rasa hausnya.
10. Jika dibacakan kepada orang yang sakit, terhindar daripada penyakitnya.
11. Rasulullah s.a.w bersabda: "Sesungguhnya setiap sesuatu mempunyai hati dan hati al-Quran itu ialah Yassin. Sesiapa membaca surah Yassin,nescaya Allah menuliskan pahalanya seperti pahala membaca al-Quran sebanyak 10 kali.
12. Sabda Rasulullah s.a.w lagi, "Apabila datang ajal orang yang suka membaca surah Yassin pada setiap hari, turunlah beberapa malaikat berbaris bersama Malaikat Maut. Mereka berdoa dan meminta dosanya diampunkan Allah, menyaksikan ketika mayatnya dimandikan dan turut menyembahyangkan jenazahnya".
13. Malaikat Maut tidak mahu memaksa mencabut nyawa orang yang suka membaca Yaasin sehingga datang Malaikat Redwan dari syurga membawa minuman untuknya. Ketika dia meminumnya alangkah nikmat perasaannya dan dimasukkan ke dalam kubur dengan rasa bahagia dan tidak merasa sakit ketika nyawanya diambil.
14. Rasulullah s.a.w bersabda selanjutnya: "Sesiapa bersembahyang sunat dua rakaat pada malam Jumaat, dibaca pada rakaat pertama surah Yaasin dan rakaat kedua Tabaroka. Allah jadikan setiap huruf cahaya di hadapannya pada hari kemudian dan dia akan menerima suratan amalannya di tangan kanan dan diberi kesempatan membela 70 orang daripada ahli rumahnya tetapi sesiapa yang meragui keterangan ini, dia adalah orang-orang yang munafik.

Sesiapa yang menerima mesej ini tolong forwardkan kepada teman seagama yang lain.

Untuk renungan semua,

Siapakah orang yang sibuk ?
Orang yang sibuk adalah orang yang tidak mengambil berat akan waktu solatnya seolah-olah ia mempunyai kerajaan seperti kerajaan Nabi Sulaiman a.s

Siapakah orang yang manis senyumannya?
Orang yang mempunyai senyuman yang manis adalah orang yang ditimpa musibah lalu dia kata "Inna lillahi wainna illaihi rajiuun." Lalu sambil berkata,"Ya Rabbi Aku redha dengan ketentuanMu ini", sambil mengukir senyuman.

Siapakah orang yang kaya?
Orang yang kaya adalah orang yang bersyukur dengan apa yang ada dan tidak lupa akan kenikmatan dunia yang sementara ini.

Siapakah orang yang miskin?
Orang yang miskin adalah orang tidak puas dengan nikmat yang ada sentiasa menumpuk - numpukkan harta.

Siapakah orang yang rugi?
Orang yang rugi adalah orang yang sudah sampai usia pertengahan namun masih berat untuk melakukan ibadat dan amal-amal kebaikan.

Siapakah orang yang paling cantik?
Orang yang paling cantik adalah orang yang mempunyai akhlak yang baik.

Siapakah orang yang mempunyai rumah yang paling luas?
Orang yang mempunyai rumah yang paling luas adalah orang yang mati membawa amal-amal kebaikan di mana kuburnya akan di perluaskan saujana mata memandang.

Siapakah orang yang mempunyai rumah yang sempit lagi dihimpit?
Orang yang mempunyai rumah yang sempit adalah orang yang mati tidak membawa amal-amal kebaikkan lalu kuburnya menghimpitnya.

Siapakah orang yang mempunyai akal?
Orang yang mempunyai akal adalah orang-orang yang menghuni syurga kelak kerana telah mengunakan akal sewaktu di dunia untuk menghindari seksa neraka.

Siapakah org yg KEDEKUT ?
Orang yg kedekut ialah org yg membiar ilmu ini dan tidak berkongsi pada orang lain.

Sebaik-baik manusia itu adalah mereka yang memberi manafa'at kepada manusia lain...

Dh lame x tulis kt cni.. Maklum lah, asek bz je ngan keje.. Tp x siap2 pun gak walaupun bz.. huhuhu... Kejap je rs.. Rs br je puase.. Tup tup, tau2 dah nak raya lak.. Cam x caye je kn.. Cpt btl ms berlalu.. Ingat kan dpt menghayati ramadhan kali ni.. Tapi, sama gak cm dulu2.. X de beza pun.. huhuhu... Sedih btl rs.. Mungkin bkn rezeki saya kali ni kn.. x pe la.. Redha je.. Nak wat cm ne.. Saya pun tak bersungguh2 nk dpt kn nya.. Bln puase ni, mcm2 hal t'jadi.. Gaduh la, x puas ati la.. Byk lagi la.. Hadapi je la bnd2 leceh 2 semua.. X leh nak halang.. BIarkan.. Key la.. Dah x tau nak tulis pe lg.. Jd, that's all..

Dah lame x menulis di blog ni.. Baru ade masa nk update.. Sedar x sedar, rupenye dah masuk semester 5 di UiTM Dungun.. Mcm x caya je.. Dah besar rupenya.. Sem ni agak memenatkan sebenarnya.. Tapi, same je ngan sem sblm2 ni.. X de byk beza pun.. Cume sem ni byk research yg kene wat.. Byk pki duit dan tenaga serta pandai mengatur masa.. Dah sebulan lbh duk kt cni sejak msk awl bln 7 ari tu.. So, dh lalui mcm2 bnd.. Dgn lecturer, kwn2 dan lain2.. Pada 31/7 yg lalu, kos sy ade wat program 'Family Day' utk semua pelajar kos tersebut.. Walaupun pegi lmbt, tp ttp best.. Keyla, dh x tau nk tulis pe lg.. Cukup la smpi cni dulu.. Len kali smbg lg ye..

Alhamdulillah.. Setelah segala persiapan dibuat, akhirnya atukku selamat diijab kabulkan dengan wanita pilihan nya sendiri.. Pada 13/6/2010 jam 5 ptg lebih, atuk kembali menjadi suami.. Cume anak-anak yang telah membantunya dalam pencarian itu.. Cukup sempurna majlis yang telah diadakan.. Segala-gala nya telah pun dibuat oleh atukku sendiri.. Memang seronok tengok atuk kembali senyum dan berbicara seperti dulu.. Malam kenduri 2, atuk menyanyi sambil menyenduk nasi ke pinggannya.. Begitu ceria sekali wajah atuk ketika itu.. Atuk sudah nampak seperti bahagia teramat sangat seperti yang dirasakannya dengan arwah isterinya.. Kehidupan atuk kini lebih terurus dengan adanya surirumah yang baru.. Makan, minum, pakaian atuk semuanya kembali terurus seperti sedia kala.. Kami sekeluarga tumpang gembira atas kebahagian atukk...
masa nikah di belah perempuan

di belah lelaki

"Pada 22 Mei yang lalu, kakak sulungku telah pun naik pentas dalam majlis konvokesyen yg ke 72 di UiTM Shah Alam.. Walaupun x tengok, tapi suasana seronok jelas tergambar di wajah beliau serta wajah kedua ibubapaku.. Maklumlah, anak sulung kan.. Beliau telah menamatkan pengajian dalam Ijazah Kedoktoran di UiTm Selayang.. Kini, beliau telah pun bergelar doktor.. Ketika ini, beliau masih lagi menunggu panggilan bekerja.. Beliau sedang menunggu tempat beliau ditugaskan untuk bekerja sebagai seorang doktor buat pertama kalinya.. Tahniah diucapkan untuk beliau, Adhwa' Nadiah.. Rase x cam sabar la pulak nk konvo.. hehehe... Semoga saya pun akan ikut jejak langkah beliau.. Insyaallah.. Amin.."





Lupe lak nak tulis pasal lawatan ni.. Lawatan ni dibuat pada 19 Mac yg lalu.. Cume x de kesempatan dan terlupe tentangnye untuk dimuatkan di blog ini.. Lawatan ini disertai seramai 20 org pelajar dr 1 kelas iaitu kelas AMD4PA.. 1 kelas je yg gi.. Ktorg berkumpul di food court Redang seawal 7 pagi.. Masa 2 sunyi sepi lg.. Cuaca pun msh gelap2.. Sejuk pn sejuk ms 2.. Lbh krg dlm 7 lbh, bas pun smpi.. Masing2 nk naik bas cepat sebab boleh pilih tempat duduk.. hehehe.. Dah semua settle, bas pun gerak.. dalam bas, mcm2 aktiviti ktorg wat.. Teke bnd la, wat gaya la, nyanyi lagu dan mcm2 lg la.. Karaoke pun ade gak..

Dalam kul 10, kami smpi ke tmpt yg diingini, Yayasan Pahang.. Smpi sane, kami dijemput dgn baik skali oleh mereka.. Mereka menerangkan tentang YP dgn lbh lanjut lg.. Ape yg kami x tau sblm ni, tlh menjadi tahu kerana penjelasan yg diberikan.. Ada juga sesi soal jawab bersama pengurusnya.. Memandangkan kami pergi jatuh pada hari Jumaat, jd kami telah menamatkan sesi perbincangan tepat pd pukul 12 tengahari.. Ini kerana, Kami memberi laluan kepada org laki untuk menunaikan tgggjwb mereka sbg seorg laki yg bergelar muslim.. Dah habis bincang, kami dpt cenderahati dr YP.. Kami pun x lupe jg bg cenderahati pd YP tp dr UiTm la.. hehehe.. Lps 2, kami dijemput untuk makan.. erm.. Mkn tghr kot, sbb dh kul 12.. Kami dihidangkan dgn sandwich besar dan donut yg pelbagai perisa.. Mmg sdp.. Sape nk, bole la dtg YP ye..

Dah abes mkn2, kami pun siap2 la nk keluar.. Tp, bkn blk lg tau.. Ktorg gi jln2 dkt Megamall.. Itu je yg dekat ngan YP.. Walaupun x seberapa, tp best gak la.. Sbb dpt jln2 kn.. Masing2 seronok dapat jln2.. Kami diberi ms dr pukul 12.30 sehingga 5.30 ptg.. 5 jam kami bole jln2.. Lame kn.. Pd mule nya, kami jln2 dalam Megamall 2.. Mencari ape yg ptt.. Beli la sedikit barang untuk diri sendiri.. Tp sblm 2, kami gi beli tiket wayang dulu.. Saje nk abes kn mase.. Dh 2, kami gi mkn tghr yg btl2 pny kat Pizza.. urmm.. Mmg sdp btl la.. Tiket wayang kami kul 3.10ptg.. Ms ngah mkn 2 dh nk kul 3.. Ktorg cpt2 mkn sbb tkt terlepas wayang 2.. Abes je mkn, ktorg trs gi tgk wayang.. Cite Niyang Rapik.. Best gak cite 2.. Jd, x sia2 la tgk.. hehehe.. Ktorg msk dh lmbt sket.. Wayang dh gelap, cite pun dh mule.. Mule brape minit je la.. Abes cite dlm kul 4.45.. Ktorg pun jln2 jap sementara nk tggu 5.30.. Amek2 gmbr dulu.. Gi sana, gi sini.. Tgk 2, tgk ni..

Dh kul 5, ktorg pun gi kat bas.. Dh pnt katekan.. Nk duduk dlm bas lak..Dh kul 5.30ptg, bas pun gerak.. Kali ni mmg btl2 blk kampus.. Dlm bas, dh x de aktiviti sgt yg ktorg wat.. Sbb nye msg2 dh pnt.. Tp sape2 yg nk nyanyi bole karaoke.. Tp, msg2 diam kn diri sbb dh lelap dibuai mimpi.. Waktu maghrib, ktorg solat di msjd.. Sblm 2, ktorg sggh kt petronas utn rht2.. Dlm kul 9mlm, ktorg dh smpi kampus.. Mmg lth sgt.. huhuhu.. Dh abes 2, ktorg mandi dan rht2 jap, pas2 trs tdo...


Alhamdulillah... Bersyukur ke hadrat Ilahi, kerana dengan limpah kurniaanNya, saya telah pun menghabiskan final saya pada petang td jam 5.15ptg... Tamat la sudah untuk perjuangan untuk sem ini... Walaupun keputusan tak memberansangkan tetapi usaha gigih telah saya lakukan sedaya yang mungkin... Gigih ke? erm... X sangat la.. tapi agak gigih gak la... study la gak... Mule final pada 25/4 yang lalu.. Dan berakhir pada 9/5 iaitu pd ari ni... Seronok sgt la ble final nak abes... memang x sabar rs nye nk abes final.. paper yg last ni, PAD260 (office management), x tau la cm ne... Memang x study sgt la berbanding dgn paper yg lain... Mungkin sebab nk balik dh kot... Mlm td, sy dan kwn2 sempat lg men uno... padahal esok nye (ari ni) ade final... Selamba betul la... Tp, alhamdulillah... Bole gak la jwb, walaupun x berape nak betul... huhuhu... Skrg ni hanya tggl bertawakal pada Allah sahaja.... Harap2 lulus kesemuanya... Amin....

Jadual periksa ari 2:

25/4/2010 (Ahad, 2.15ptg) - PAD254: Personnel Administration
26/4/2010 (Isnin, 9.00pg) - QMT212: Introduction to Statistics
4/5/2010 (Selasa, 9.00pg) - LAW245: Malaysian Legal System
5/5/2010 (Rabu, 9.00pg) - PAD230: Current Issue in Malaysia
9/5/2010 (Ahad, 2.15ptg) - PAD260: Office Management

Syukur sgt2 sebab semua nya dah selesai... Alhamdulillah... Bersedia dengan keputusan je nanti... 2 yang paling mendebarkan... Harap2 okey la result sem ni... Sem dpn wat lg bgs...

Dh lame x taip kt blog ni.. mklm la sbuk.. lgpn x de ms nk on9 la.. broadband pun x de.. huhuhu.. erm.. X lame lagi dah nak final.. cepat betul masa berlalu.. macam x percaya je.. huhuhu.. masih x prepare ape2 lg.. uish.. dahsyat btl.. msh rilek je.. tp nk wat cm ne, byk sgt keje kene wat sebelum final ni.. lagi2 jd setiausaha part kene anjurkan program debat kos.. lg la sbuk nye.. huhuhu.. skrg ni nk kene siapkan laporan, dlm ms yg same kene siapkan proposal, ade test, presentation.. uish.. byk btl halangan.. nk wat cm ne, student kn.. terima lah dgn ati yg terbuka.. br2 ni pd 9/4 ari 2, ade dinner kos.. tema nye arabian night.. bdk junior yg wat.. biase je la.. gaya cam gempak tp biase je.. hahaha.. x gempak mane pun.. kt bwh ni ade skali la gmbr diner ari 2.. hope enjoy.. lastly, wish me luck final ni..



2 minggu sebelum cuti raya cine, kami 1 kelas telah diberitahu tentang tugas yang akan kami lakukan pada cuti semester nanti. Kami dibahagikan kumpulan mengikut negeri masing2. Contohnya, pahang, terengganu, kelantan dan lain2. Mcm sy, sy dpt la kumpulan pahang. Sbb nye, sy duk phg. hehehe. Setelah dibahagikan kumpulan, kami diberikan tajuk yang berbeza2. Kumpulan sy dpt tajuk 'education & language'. Kami dikehendaki mencari maklumat sebanyak yang mungkin tentang tajuk tersebut. Tetapi, kaedahnya sangat berbeza. Kami mestilah mencari maklumat2 tersebut dengan cara menemubual orang yang tertentu berdasarkan tajuk masing2. Mcm kump sy, ktorg kene menginterview pensyarah2, guru2 dan yang seangkatan dgn nye. Mule2 nk buat, mmg pening kepala la nk. Dgn x tau cm ne, nk cr kt mane, cm ne nk g dan mcm2 la bnd yg ktorg pikir kn. Dgn test lg, quiz lg, assesstment lg. Mmg gler la ktorg ms 2. Tp dgn usaha yg gigih, alhamdulillah, semuanya berjalan dgn lancar. Kump sy ade 4 org. Jd nye, ktorg kene berpecah la jd 2, 2. Lg mudahkan keje ktorg. Lg byk mklmt ktorg dpt. Dan berkemungkinan lg byk markah dpt. hehehe.

Pd 11/2 yg lalu, mule lah percutian ktorg. Masing2 blk ke umah dulu msg2 la. Untuk siapkan ape yg ptt. Pd 13/2, sy dan keluarga pegi kl sbb kndri blh laki lak. Bak kte org nyambut menantu. Smpi ari isnin. Pas2, mak ayah blk ke umah. Sy tggl la ngan mak sedara kt kl. Esoknya, die anta gi shah alam spt yg dijanjikan. Sy ngan kwn lg sorg, Tasha amek tmpt kt kl. Ktorg wat interview kt kl la. Ktorg tmpg umah mak angkat die yg juga merupakan jiran die. Mule2, agak janggal la gak kn. Ye la, x knl kn. Bak kte org, 1st time. Mmg segan la jugak ngan mak cik ni. Lg2, anak2 die yg ade sume laki. Tp, keluarga makcik ni lyn sy dgn baik, jd x sgn dh la. hehehe. Mmg best gler la ngan dorg. Happy go lucky je. Srnk la cuti kali ni. Happy sgt walaupun pnt dan letih. Hope our research diterima.. huhuhu.. dh pnt2 wat, x kan x terima lak kn.. sedih woo.. hehehe...

Dah lama rasanye x menulis di blog ni. Alhamdulillah, akhirnya ada juga masa dapat ku luangkan untuk blog ni. Pada 2/1/2010 yang lalu, telah bermulalah sesi semester baru. Rasa cam x caye je, nak balik u dh. huhuhu. Tp skrg dah nak masuk 2 minggu saya kat sini. Mula2 sem, memang banyak kerenah. mcm2 hal berlaku. tp skrg ni dh okey la..

Ana

My photo
skrg ni blaja di uitm dungun.. alhamdulillah.. dah tamat diploma.. akan sambung ijazah di tempat yang sama pd bln 9 ini..

maSa itu EmaS

Hijriah.? Masihi.?

Followers

Ruang Kenalan

^Bicara Kata^

"Seandainya engkau gembira, sujudlah kepada Yang ESA..
Seandainya merasa gundah, perbanyakkanlah zikrullah..
Seandainya seringkali alpa, panjatkanlah doa penerang jiwa..
Seandainya merasa marah, lafazkanlah astaghfirullah &
Seandainya engkau kecewa, ingatlah mawaddah ALLAH kekal selamanya..."
There was an error in this gadget